12 January 2011

apa itu hyperthyroid

haa..aku bukan doktor..tapi boleh la cite sikit sikit kan kepada cik zara kite melalui pembacaan aku yg tak seberapa. mungkin ada fakta auta, jadi kepada doktor doktor..jangan serang ye.hehe

ok. thyroid terbahagi dua. satu haypo satu lagi hyper. sebab aku hyper..maka akan diterangkan hyper je la eh.berlaku taktau..tapi masa aku kerja lagi arituh ada dah.  kalo orang kata aku tipu sabar je lah kan. tapi masa kenduri haritu semua mcik mcik mnunjukkan rasa tekejut. depa la kata tkjut.soln spt 'nape kurus sangat??' tu jela yang orang tanya..saleh ja kata aku buncet haha. cut the crap to the chase

hyperthyroid simptom die macam ni...


  • buat gaya pocong jalan..kita akan nmpak vibration yang ketara gila
  • berdiri 5 minit rasa nak tombang
  • bangun tido tetiba blank
  • mudah letih
  • mata bulging..rarr rarrr
  • rambut frizz..tapi dapat diselesaikan dengan loreal..hehe
  • susah benafas
  • jantung berdebar debar macam cinta pertama. eh takla hehe..mcm belari 1500m padal cuma berdiri iron baju
  • makan banyak tak gemok (itu aku suka haha)
  • tangan tetiba kebas
  • ada benjolan di leher. tapi aku tadak stakat ni alhamdulillah
  • cepat lapa sebab...telebih T4 ngn T3.T4 dan T3 dan menukarkan oksigen kepada tenaga. proses penukaran ialah kadar metabolisma ATP. Macam kimia tak?haha.ATP secara pksa
pendek cite..metabolism tinggi. harini 45Kg esok jadi 42Kg. hypo plak tbalik.maksudnya kalau hypo die akan mudah gemuk..tetiba nk tulis hippopotamus

.
.
.
.

tak sanggup letak gmba mata pesakit TED(thyroid eye disease)..psyco okeh

7 comments:

  1. haah. betui kata nana. take care farae. jgn lupa makan ubat. kalo lupa nak makan letak reminder kat henpon. set kan siap2 bunyi hari2. take care naaaaaa. jangan naughty2. hohohoho.

    ReplyDelete
  2. awakkkkkkkkkkkkkkkkk...heheh...sdihnya sy...baik2 yer..nt nk dtg shopping kat kl...hehe..
    take care farae..

    ReplyDelete
  3. makasih infonya, walaupun ada sedikit kendala bahasa karena saya dari Indonesia, tp garis besarnya saya mengerti.
    Thanks ^_^

    ReplyDelete
  4. awk same laa kite . sy pn ade nie . still mkn ubt smpai skrg :)

    ReplyDelete
  5. Sy suspek hyprthrd,

    ReplyDelete
  6. Lately sy rs debar2..cemas manjang..tgn kbs2..n mudah letih..mcm tu ad potensi tak..huu

    ReplyDelete

terima kasih daun kelapa